“Framtidssagor från Trelleborg” – Startskottet
Läsåret 2017/2018 genomfördes projektet Framtidssagor – Lärande för hållbar utveckling som ett skolövergripande utvecklingsprojekt inom ramen för SSA: samverkan skola och arbetsliv i Trelleborg. Projektidén bygger på ett tidigare framgångsrikt SSA-projekt som genomförts i Trelleborg, det vill säga “Noveller från Trelleborg”.
Undervisningen inom projektet “Framtidssagor” som genomfördes i förskola, grundskola och gymnasium, karaktäriserades av demokratiska arbetssätt, kritiska förhållningssätt, ämnesövergripande samarbeten och en mångfald av pedagogiska metoder tillsammans med elever som medskapare. Pedagoger, lärare, bibliotekarier, IT-pedagoger med flera utforskade, skapade och delade undervisningsprocesser med varandra och bidrag på olika sätt till att inkludera barn och unga, oavsett förutsättningar och behov, i samskapandet. Barn och unga utforskade FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och använde sin fantasi och kreativitet för att skapa framtidssagor som sedan delades med autentiska mottagare utanför skolan i samband med Världsbokdagen 2018. I projektet riktades ett särskilt fokus på att nå barn och unga i språklig sårbarhet. Det gjordes bland annat genom att knyta speciallärare till undervisningsprocesserna. Barn och unga fick också möta företrädare från det lokala och regionala näringslivet som berättade om sitt hållbarhetsarbete. Det blev inspiration till deras egna sagor. Det sagolika äventyret resulterade i en digital sagosamling för en hållbar framtid skapad av barn och unga samt en sagofestival (releasefest) på kommunbiblioteket i samband med Världsbokdagen 2018.
SSA-projekt vidareutvecklas
Läsåret 2019/2020 vidareutvecklades det framgångsrika projektet Framtidssagor från Trelleborg till Framtidssagor – Lärande för hållbar utveckling och engagerade elever på ekonomiprogrammet på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. De fick lära sig om FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och använda sin fantasi och kreativitet för att skapa framtidssagor med utgångspunkt i bland annat en konstutställning på Trelleborgs museum. Projektet länkades ihop med det övergripande läsårsprojektet “Vår stad 2030” – ett samskapande där följande omgivande samhällsaktörer berikade elevernas lärprocesser: WWF, hållbarhetsavdelningen i Trelleborgs kommun, projektet Glokala Sverige och Trelleborgs museum. På grund av pandemin fick vi styra om en del av planerna. Sedan läsåret 2020/2021 finns den här sidan som inspiration för pedagoger och lärare med syftet att ge fler barn och unga möjlighet att skapa framtidssagor med utgångspunkt i hållbarhetsfrågor.
Projektet Framtidssagor – Lärande för hållbar utveckling kopplas ihop med utbildningskonceptet Sustainable Stories – idén om en skola i tiden och för framtiden som kopplas till förskolans och skolans styrdokument, barnkonventionen, Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling med ett riktat fokus på mål 4 och delmål 4.7 som innebär att säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla samt att senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling.
Läs vidare om Framtidssagor – Lärande för hållbar utveckling i Kreativitet på hållbar väg – WWF och i boken Lärarnas Agenda 2030 – Så kan du utbilda om de globala målen av Charlotta Granath och Parul Sharma.